telia ”uppgraderar” epostrelät

Som alla säkert vet så spärrar de flesta ISP port 25 så man inte kan köra egna mailservers. Så även Telia.

Som ”lösning” på detta har de en relämaskin som vidarebefordrar utgående epost och troligtvis har en massa loggning och jox i, för att stoppa spam.

Detta har fungerat klockrent i flera år.

Ända tills nu. Telia har nämligen ”uppgraderat” sin server och hävdar att ingenting har ändrats. Lik förbannat fungerar det inte.

 

1. Vad måste jag göra för att min e-post ska fortsätta fungera?
Om du redan har smtprelay1.telia.com som utgående e-postserver behöver du inte ändra någonting. Men om du har angett något annat så behöver du ändra till smtprelay1.telia.com.

5. Vilka problem kan uppstå för mig?
Om du har angett någon av de gamla ip-adresserna ovan som utgående e-postserver så kommer du inte att kunna skicka e-post efter uppgraderingen den 7 juli 2010. Men om du har angett smtprelay1.telia.com som utgående e-postserver har du inget att oroa dig för.

Små brev kommer fram, men stora brev får tcp-timeout efter 409450 bytes. Ja, det är återskapbart, och är ALLTID 409450 bytes.

Man kan köra mot den gamla servern i ett par veckor till, där fungerar det klockrent och samtliga brev, små som stora, kommer fram.

Det är inte heller bara jag som har problem, Telias forum innehåller en (kort) diskussion om saken, https://forum.tewss.telia.se/topic/849-uppgradering-av-e-postservrar/

Det intressantaste är att Telia hänvisar till sin ”premiumsupport” för 19 kronor per minut för att lösa detta. Jag är lite osäker på vad de skall göra mer än att ta emot en felrapport, det är emrm väldigt uppenbart att det är en funktionell skillnad mellan den gamla och den nya maskinen och ingenting som går att lösa på kundsidan.

 

 

Lämna en kommentar