Dagens I-landsproblem: Modala läsarundersökningar på websidor

Det finns saker i världen som är mer eller mindre irriterande.

– Folk som matar måsarna, riktiga eller virtuella.

– Trasiga parkeringsautomater

– Fel färg på sista legobiten

– Snöröjningen i november

osv.

Gemensamt med alla dessa är dock att de orsakas av någon form av passiv inkompetens, ok, snöröjningsbristen får vi väl skylla på övertro att november skall vara varmt, men ändå. Logiken finns ändå där.

– Fåglarna är söta och behöver mat – men, det fanns inga gråsparvar utan bara dödstrutar. Skråens.

– Parkeringsautomaterna har datorer i sig, mer än så behöver man väl inte säga?

– Legobiten, tja, de har gjort fel en gång i våra lådor senaste tio åren, så det får väl anses vara rätt bra. Troligtvis betydligt bättre än många andra branscher.

– Snöröjningen, att tro att det inte kommer snö i november är måhända korkat, men inte helt fel statistiskt enligt SMHI.  Att verkligheten ser annorlunda ut än siffrorna borde de dock förstått, öppna en gardin för hne.

Dock, det är inte det som Dagens I-landsproblem handlar om, utan här har vi något mycket värre, nämligen aktiv inkompetens.

Låt oss anta att vi skall titta på en websida. CTQ åtminstone för mig är resonabelt korrekt information snabbt. Ville jag vänta mer än 15 sekunder på informationen kunde jag slå upp det i en bok eller ringa nån och fråga. Det gick till exempel att leta reda på ovanstående referens om hur viktigt snabbhet är på strax under 15 sekunder.

Vad gör man då, om man har en website som resonabelt mycket folk tittar på och som man vill ha MER TRAFIK till?

Vi gör som i vi-i-femman, och ger en flervalsfråga:

  1. Rullar tummarna och hoppas att folk skriver om den på twitter
  2. Analyserar sina loggar för att se vad folk är intresserade på samt profilerar prestandan
  3. Anlitar ett statistikföretag som skickar upp en stor fet modal jävla blaffa med en UNDERSÖKNING rakt över informationen som man ville ha tag i?

Rätt svar, baserat på fulstatistik och anekdotbevis, är naturligtvis

3 – dra upp en fet modal jävla blaffa med en UNDERSÖKNING i vägen för användaren, som måste klickas bort eller besvaras innan man kommer åt sidan man ville ha.

”blablablablablablabla tar ungefär två minuter att besvara”.

Två minuter, det är 8 gånger så lång tid som jag tyckte var acceptabelt att få tag i min information på, och då är inte den ursprungliga laddtiden inräknad, eller den tid det tar att elegant smeka in och ut dialogen.

Då är jag ändå betydligt mer tolerant än snittwebanvändaren som Enligt Forskare(TM) inte står ut med mer än fyra sekunder.

Så vad tror ni händer här egentligen, fyller folk i undersökningen och fortsätter att leta, eller slår deras web-adhd till och trycker på ”back” för att ta nästa träff i google istället?

Vill det sig riktigt illa kanske nån lägger tjugo minuter på att skriva ett rant istället…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: