Leveransprecision

En väldigt viktig komponent för att få nöjda kunder är så kallad leveransprecision som i korthet innebär att kunden får det kunden vill ha när kunden förväntar sig det.

Ta till exempel ett företag som Microsoft som säljer en produkt som sägs vara tillgänglig på internet om man vet var man skall leta.

Utöver de förväntade normala kundvärdena så behöver de alltså skicka sin produkt till sina kunder före kunderna har lackat ur totalt och grävt rätt på skiten på pirate bay.

Givetvis förstår Microsoft detta, vilket kan illustreras med nedanstående case study:

Som alla säkert vet kan man använda samma CD-nyckel för 32-bitars och 64-bitars Windows Vista. Dock finns 64-bitarsversionen inte på samma DVD, så man behöver arrangera en ny.

Man fyller alltså i relevanta siffror, betalar ungefär 250 pix med kort, och förväntar sig att få produkten levererad till sig, gärna snabbare än den tid det tar att ladda ner eländet.

Tidslinjal:

2010-08-16: Beställning av DVD-skiva med Vista 64.

2010-08-18: Beräknad tidpunkt som skiva kunde arrangerats med nedladdning via pirate bay eller tågresa tur och retur göteborg

2010-09-02: För att citera mailet, ”Din order blev godkänt. Alla informationer angÃ¥ende ordern finns i PDF-filen med din e-post. För att kolla upp informationerna, öppna filen.” Till saken hör att det är ett engelskt windows, och att jag har fyllt i beställningen på deras amerikanska website. Alltså vill jag ha meddelanden från dem på bruten svenska.

2010-09-08: Beräknad leveranstidpunkt för skiva nummer ett. Jag hävdar bestämt att det är orimligt sent redan nu, men eftersom de har gjort som Orsa kompani vid beställningen så det får väl duga.

2010-09-09: Någonstans har jag sett att skiva nummer ett skickades den 9/9, men jag hittar inte mailet, så vi får väl se det som anekdotbevis, men det passar väldigt bra med ankomstdatumet den 17/9 nedan.

2010-09-15: Kommer tillräckligt långt ner i min personliga backlog att jag lackar ur och mailar dem och undrar var skivan har tagit vägen

2010-09-16: Skiva nummer två skickas från Microsoft enligt mail jag har fått.

2010-09-17: Skiva nummer ett kommer fram. Leveransprecisionen är alltså vad vi på fackspråk kallar för ”9 lost days”, dvs leveransdatum minus planerat leveransdatum.

2010-09-26: Ankomst till Göteborg om man hade valt att promenera dit för att hämta en skiva

2010-09-28: Ytterligare en orderbekräftelse

2010-09-29: Skiva nummer tre (?) skickas

2010-10-01: UPS skickar en avisering med snigelpost, för de ”har försökt leverera men ingen var hemma”. Vilket är total bullshit, de klarar inte av postlådeadresser utan brukar fråga efter gatuadress. Vid erbjudande av vägbeskrivning frågar de igen, varvid man brukar svara ”okej, riksväg 77, hjälpte det eller vill du ha vägbeskrivningen nu?”

2010-10-06: Hemkomst om man hade valt att promenera tur och retur Göteborg för att hämta en skiva

2010-10-11: UPS skickar tillbaks paketet till Tyskland eftersom snigelpostaviseringen tog ett jävla tag på sig och det finns annat att göra än att jaga UPS i telefon hela dagarna.

2010-10-12: Ringer och skäller på UPS för att bränna lite energi och skickar ett surt mail till Microsoft som är JÄTTELEDSNA.

Skiva nummer två vet vi inte var den är eller om den finns över huvud taget. Eftersom de inte skickade skiva ett när de sa att de skickade skiva ett utan nio dagar senare, så är det ju inte orimligt att skiva två och skiva tre är samma skiva.

Lämna en kommentar